dinsdag 2 maart 2010

Leukemie 101

Blijkbaar vindt men de blog geen heel slecht plan, daarom dit nieuwe berichtje.
Ik wil via deze weg nogmaals iedereen heel erg bedanken voor de reacties. (Dit is een leuk bruggetje.) Naast reacties krijg ik ook nogal wat vragen. Ik zal de ziekte proberen kort uit te leggen in zoverre ik het begrijp.
Er is iets aan de hand met mijn beenmerg. Volgens wikipedia is dit een sponsachtig deel van mijn lichaam dat bloedcellen maakt. De beenmerg maakt 3 soorten: rode bloedcellen (doen iets voor
je zuurstof), bloedplaatjes (stollen je bloed) en witte bloedcellen (iets met je weerstand). Voor de mensen die vaak zeggen dat ze het boek toch beter vonden dan de film, op wikipedia kan je ook de Latijnse namen vinden.
In mijn geval heeft mijn beenmerg besloten om een verkeerde verbinding te maken (iets met chromosomen) waardoor ik teveel witte bloedcellen aanmaak. Mocht ik er niets aan doen, dan gaan die andere bloedcellen daarvan last krijgen. Vergelijkbaar met als je een drieling krijgt en maar eentje verzorgd, dan gaan de andere twee daar op een gegeven moment last van krijgen.
Dat was het in een notendop.
Zojuist te horen gekregen dat het vrijdag p-day is. Om half 2 zal men in het LUMC met de Black & Decker een kleine monstertje uit mijn beenmerg gaan halen. Nadat een hele groep wijze mannen met witte baarden dit monstertje onder de microscoop hebben bekeken zal men van start gaan met de behandeling. Daarover later meer.

1 opmerking:

  1. Zo laat achter je computer zitten is niet goed, Bas (04:47!). Verdient dat een beetje, die Google-advertenties op je blog?

    Succes Vrijdag!

    BeantwoordenVerwijderen